Sjor uw lading vast met sjorbanden en voorkom boetes
Veiligheid. Het belangrijkste punt wanneer u de weg op gaat. U en uw medeweggebruikers willen zo veilig mogelijk op de bestemming aankomen. Wanneer u lading vervoert is het zaak om deze extra goed vast te zetten. Het is veiliger, maar u voorkomt ook nog eens boetes. De lading in een vrachtauto is, zodra deze gaat rijden, voortdurend onderhevig aan allerlei krachten. Optrekken, remmen, noodstops, het nemen van bochten en uitwijkmanoeuvres kunnen er voor zorgen dat een lading gaat schuiven en uiteindelijk zelfs van het voertuig valt.
Controles
Ieder jaar gebeuren er op de Nederlandse wegen meer dan 800 ongevallen waarbij afgevallen lading een rol speelt. Ongevallen die veel menselijk leed en economische schade veroorzaken. Overheidsdiensten controleren daarom steeds meer op ladingzekering. Hierbij kunt u een boete krijgen variërend van € 125,- bij een niet goed vastgezette lading tot een door de rechter opgelegde boete van € 2.200,- als de lading er ook daadwerkelijk is afgevallen. Inmiddels zijn er Europese richtlijnen waarin de sterkte van spanbanden is vastgelegd. In bijvoorbeeld Duitsland krijg je als chauffeur een boete, wanneer de gebruikte ladingzekering geen keurmerk heeft.
KWINT-spanbanden voldoen aan de Europese norm voor ladingzekering. Deze norm beschrijft dat er per productiebatch spanbanden een aantal exemplaren moeten worden getest op trekkracht, minimale breekkracht en de rek van de gordelband. De Kwint spanbanden doorstaan deze tests glansrijk en zijn daardoor voorzien van een duidelijke label.
• Gefabriceerd volgens de Europese EN 12195-2 norm;
• KWINT-sjorbanden getest volgens de Europese norm
Bron: Brochure Vast en Zeker, Inspectie Verkeer en Waterstaat